2018 Voorwoord voorafgaand aan overweging in Gerardus zondag 6 mei

Bericht over toestand van pastor Leo

Voordat we verdergaan met de dienst, wil ik U kort iets vertellen over de toestand van pastor Leo. Afgelopen woensdag was ik even bij hem. Leo ligt nu voortdurend op bed. Hij heeft een zelf-opblazende matras tegen het doorliggen. Hij is aangesloten op een morfinepomp tegen de pijn. Hij is heel zwak. Hij kan bijna niet meer spreken. De dokters beperken het bezoek nu tot de familie. Laten we Leo en zijn familie gedenken in onze gebeden. Leo is nu heel dicht bij “de lente die eeuwig duurt”. Het interview waarin hij deze uitdrukking zelf gebruikte, is te vinden op deze website en hangt op het prikbord bij de garderobe van de kerk.

Inleiding op de dienst

Na dit sombere bericht is het moeilijk om over het thema van deze zondag te spreken. Want het is vandaag de zesde zondag in de Paastijd. De lezingen gaan over positieve zaken zoals liefde en vreugde. Maar de Schrift spreekt niet over goedkope genade. Om die liefde mogelijk te maken, heeft Jezus een hoge prijs betaald: het offer van zijn leven. Wíj krijgen de liefde van God – gratis en voor niks. Maar deze liefde is niet vrijblijvend : wij moeten er zelf iets mee doen. Daarover wil ik vandaag met U nadenken.

Jaap van der Meij