2018 Vastenmaaltijden

Vastenmaaltijden in de Gerardus Majellakerk en Anna-Bonifatiuskerk met aansluitend samenwerken aan Vasten- of hongerdoek (“Velum quadragesimale”)

Na de gezamenlijke vastenmaaltijd zullen Tessa en Uschi gedurende vier opeenvolgende weken in de vastentijd met de deelnemers een hongerdoek gaan maken. Naar aanleiding van de evangelielezingen in de periode van de vastentijd zullen we samen vaststellen wat het onderwerp voor de hongerdoek zal zijn. Met het gebruik van verschillende materialen willen we het doek op een eigentijdse en persoonlijke wijze invullen waarbij ieders inbreng tot zijn recht komt.

Het hongerdoek gaat terug op Middeleeuws gebruik. Het doek werd opgehangen om in de vastentijd het priesterkoor en altaar waar de Eucharistie wordt gevierd, aan het oog te onttrekken. De hongerdoeken waren geheel wit (teken van leegte), en werden in latere eeuwen beschilderd met voorstellingen van het leven, lijden en sterven van Jezus. Omdat de doeken tijdens de vastentijd werden opgehangen kregen ze de naam ‘hongerdoeken’. In de 18e eeuw ging het gebruik van de hongerdoek verloren.

De hongerdoeken raakten in onbruik, maar de laatste decennia zijn ze weer helemaal terug.

U bent van harte uitgenodigd deel te nemen aan de vastenmaaltijden om 18.00 uur in afwisselend de Annabon en de Gerardus. Na de maaltijd gaan we dan aan de slag!

Annabon – 2e Oosterparkstraat 246, vrijdag 2 maart, 18.00 uur

Gerardus – Lombokstraat 2 , vrijdag 9 maart, 18.00 uur