Kijkwoestijn thuis maken en inrichten

Veertigdagentijd – Vasten – Quadragesima
KIJKWOESTIJN
van woestijn tot paastuin

(zie ook: paasboeket)

van woestijn

tot paastuin

Wat een kerststal is voor kerstmis, dat is een kijkwoestijn voor de veertigdagentijd (de voorbereidingstijd op pasen).
Hoe u zo’n kijkwoestijn kunt maken is hieronder beschreven.

1. WOESTIJN

eerste zondag, beproeving
Op de eerste zondag na carnaval vult u de KIJKWOESTIJN met zand (als u geen zand bij de hand hebt, kunt u bijvoorbeeld aquariumzand kopen in een vissenwinkel). Het is ook leuk om er wat kiezelstenen bij te doen, dat maakt de woestijn nog interessanter.

tweede zondag, roeping

2. BERG

Neem een stuk karton, een stuk wit gespoten hardboard, een triplex plankje of iets dergelijks. Teken of schilder daarop een berg. Of knip de vorm van een berg uit groen dik papier, karton, plakplastic, vloerbedekking of iets dergelijks en plak dat op de achtergrond. Zet de afbeelding van de berg achter of achterin de KIJKWOESTIJN. (In een houten bak kunnen steuntjes gemaakt worden, anders kan hij steunen tegen iets zwaars of tegen de muur). In het zand kunnen wegen aangelegd worden in de richting van de berg.

derde zondag, water

3. WATER

Om water in de KIJKWOESTIJN te krijgen, maakt u een vijver of put. Daartoe zet u een waterdicht schaaltje in het zand, bijvoorbeeld een aardewerken schoteltje dat onder een potplant hoort.

vierde zondag, licht

4. LICHT

Als het thema licht aan de beurt is, zet u de KIJKWOESTIJN in het volle licht door er een lampje spotje) boven te hangen.

vijfde zondag, leven

5. LEVEN

U zaait nu tuinkers in de KIJKWOESTIJN. Dat ontkiemt heel snel en kan dan het licht tegemoet groeien.
Een heel eenvoudige manier is om een plukje watten in een bakje te doen, het nat te maken en het met tuinkers-zaad te bedekken. Goed opletten dat het nat blijft. Bij normale kamertemperatuur zijn het binnen een week echte groene plantjes geworden. Als u er meerdere bakjes in zet lijkt het echt een woestijn die tot leven komt.

palmzondag, intocht

6. PALMZONDAG

Met palmzondag maakt u een ereboog van palmtakjes (buxus) aan de voorkant van de KIJKWOESTIJN.
Bij een houten bak kunt u 2 gaatjes in de rand boren, daar een stevig stuk ijzerdraad in steken in de vorm van een boog en daar de palmtakjes met bloemendraad aan vastbinden.
Bij een stenen, glazen of plastic schaal kunt u daar onder een plankje leggen en daarin 2 gaatjes maken voor de ereboog.

witte donderdag, goede vrijdag

Op Witte Donderdag oogst ik mijn tuinkers en leg het op een matses om op te eten: een herinnering aan de bittere kruiden bij het Laatste Avondmaal.

Op Goede Vrijdag ziet mijn kijkwoestijntje er leeg uit.

paaszondag, ontmoeting in de tuin

7. PASEN

Met Pasen maakt u van de KIJKWOESTIJN een PAASTUIN door er vaasjes met gele bloemetjes in te zetten. Bijvoorbeeld kleine trompetnarcisjes omdat die ook wel paaslelies genoemd worden. U kunt er ook andere paasversiering in aanbrengen, zodat het echt een feestelijke tuin wordt.

Deze KIJKWOESTIJN biedt vele mogelijkheden:

• Eigenlijk is hij ontworpen aan de hand van de liturgie zoals die in de katholieke kerk gevierd wordt tijdens de voorbereidingstijd op Pasen.

Deze gaat terug op heel oude tradities, waarin de grote thema’s van het christelijk geloof centraal staan (zie ook de aangegeven Bijbelteksten).

• De thema’s verwijzen echter ook naar heel elementaire symbolen die aanleiding kunnen zijn om daar over te mediteren of daar verder op te studeren.
  • U kunt hem echter ook gewoon zien zoals hier beschreven: het laten veranderen van een bak zand (woestijn) in een feestelijke tuin.
  • U kunt zich aan de hand daarvan bezinnen op de wereld waarin we leven: waar breken we dingen af en waar bouwen we iets moois op?

U ziet het: hoe rijk een KIJKWOESTIJN kan zijn.